Youth, Culture And Education In Chile Artículo académico uri icon

Abstracto

  • This paper proposes the revision of a series of phenomena analyzed within the framework of the study “Youth, Culture and Education” of the Ministry of Education of Chile and the Fundación Sistema of Spain and in the study about the civic behavior of young in Chile (Fondecyt N° 11121115). This paper describes the most relevant aspects of the young people’s perception and verbalization of such areas as a) characterization and values of the young, b) participation and citizenship, and c) trends in education. The paper ends by suggesting a thematic research agenda that may permit to explore in greater depth some dimensions that this study did not fully address given the constraints inherent to its nature and purpose. ES: Este artículo propone la revision de un conjunto de fenómenos analizados en el contexto del estudio “Jóvenes, Cultura y Educación” del Ministerio de Educación del Gobierno de Chile y la Fundación Sistema de España; así también a partir de los antecedentes del studio sobre el comportamiento cívico de los jóvenes en Chile, financiado por el Fondo de Ciencia y Tecnología de CONICYT (Fondecyt Nº11121115). De esta forma, este texto analiza los aspectos más relevantes de la percepción juvenil sobre temas como: a) la caracterización y los valores de los jóvenes; b) la participación y la ciudadanía de los jóvenes y c) las tendencias educativas relativas a la ciudadanía juvenil. De igual forma, este texto propone una agenda de investigación temática que permita proyectar a futuro la investigación de fenómenos, los que, vinculados a esta área de preocupaciones académicas, requieren una atención de mayor aliento.