An Approach to a Proposal of Inferential Levels of Reasoning Documento de conferencia uri icon

Abstracto

  • In statistical education it has been emphasized to gradually promote inferential reasoning using results obtained in the last two decades on the exploration and promotion of informal inferential reasoning and connecting it with the key ideas of formal inferential reasoning. In this paper we present a general proposal of progressive levels of inferential reasoning, from previous proposals of levels of inferential reasoning on the chi-square and t-Student statistics. To this end, it has resorted to epistemological criteria retrieved through a historical-epistemological study on the aforementioned statistics and the didactic guidelines given by the statistical education literature. The proposed levels can be used both to characterize the inferential reasoning of students and teachers, and in the design of activities that promote inferential reasoning. En Educación Estadística se ha enfatizado promover gradualmente el razonamiento inferencial utilizando resultados obtenidos en las últimas dos décadas sobre la exploración y promoción del razonamiento inferencial informal y conectándolo con las ideas clave del razonamiento inferencial formal. En este trabajo presentamos una propuesta general de niveles progresivos de razonamiento inferencial, a partir de propuestas previas de niveles de razonamiento inferencial sobre los estadísticos chi-cuadrada y t-Student. Para ello, se ha recurrido a criterios epistemológicos recuperados mediante un estudio histórico-epistemológico sobre los estadísticos mencionados y a las directrices didácticas otorgadas por la literatura de Educación Estadística. Los niveles propuestos pueden utilizarse tanto para caracterizar el razonamiento inferencial de estudiantes y profesores, como en el diseño de actividades que promuevan el razonamiento inferencial.

fecha de publicación

  • 2022