publicaciones seleccionadas artículo académico A Systematic Review of Meta-Analyses on the Impact of Formative Assessment on K-12 Students’ Learning: Toward Sustainable Quality Education. Sustainability. 16:7826. 2024 Concepciones y Prácticas Evaluativas en la Formación Inicial del Profesorado en Educación Física. Revista Ciencias de la Actividad Física. 25:1-17. 2024 Evaluación formativa y compartida en educación física escolar: “una revisión sistemática de las experiencias/publicaciones/estudios recientes en América Latina. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales. 20:51-72. 2024 Exploring the mediating role of promoting school physical activity on the relationship between low socioeconomic status and academic achievement and school climate: evidence from 4,990 Chilean schools. Frontiers in Public Health. 12. 2024 Intercultural training and attitudes of physical education teachers towards immigrant students in Chile: A multi-stakeholder perspective. Social Sciences & Humanities Open. 10:101044. 2024 Percepción del profesorado chileno de Educación Física sobre el desarrollo de la clase en modalidad virtual (Perception of Chilean Physical Education teachers on the development of the class in virtual mode). Retos. 55:468-475. 2024 Planning and Pedagogical Considerations for Teaching Children With Autism Spectrum Disorder in Physical Education. Kinesiology Review. 13:302-312. 2024 ANTROPOMETRIC INDICATORS, NUTRITIONALSTATUS AND CARDIOMETABOLIC RISK IN SCHOOLCHILDREN WHIT MAPUCHE AND NON. MAPUCHE ETHNIC GROUPS, CHILE. Journal of Sport and Health Research. 15. 2023 After-school sports programmes and social inclusion processes in culturally diverse contexts: Results of an international multicase study. Frontiers in Psychology. 14. 2023 Análisis de las actividades de evaluación presentes en textos escolares chilenos. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales. 19:5-20. 2023 Corrigendum: Warm-up stretching exercises and physical performance of youth soccer players. Frontiers in Physiology. 14. 2023 Generativity and Rural Teacher Identity in a Mapuche Community of Toltén (Chile): An Exploratory Study. Journal of Higher Education Theory and Practice. 23. 2023 Impact of generic or transversal competences on the performance of specialists in physical education and sports sciences: A systematic review. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. 32:100418. 2023 Making neuroscience a priority in Initial Teacher Education curricula: a call for bridging the gap between research and future practices in the classroom. Neuroscience Research Notes. 6. 2023 Percepción de autosuficiencia hacia la inclusión en el futuro profesorado de Educación Física: un estudio en contexto chileno (Perception of self-sufficiency towards inclusion in future Physical Education teaching: a study in the Chilean context). Retos. 48:919-926. 2023 Warm-up stretching exercises and physical performance of youth soccer players. Frontiers in Physiology. 14. 2023 Incorporar la competencia intercultural en la formación docente: examinando posibilidades para Educación Física en la macrozona sur de Chile (Incorporating intercultural competence in pre-service teacher education: examining possibilities for Physical Ed. Retos. 43:36-45. 2022 Negative Physical Self-Concept Is Associated to Low Cardiorespiratory Fitness, Negative Lifestyle and Poor Mental Health in Chilean Schoolchildren. Nutrients. 14:2771. 2022 Prueba de selectividad universitaria y su relación con el rendimiento académico en Formación Inicial del Profesorado en Educación Física. Revista de Estudios y Experiencias en Educación. 21:352-364. 2022 Sistemas de evaluación en la formación del profesorado de Educación Física: un estudio de casos en contexto chileno (Assessment systems in Physical Education teacher training: a case study in Chilean context). Retos. 43:117-126. 2022 Valores asociados a la práctica físico-deportiva durante la infancia y la adolescencia: un estudio multicaso con alumnado inmigrante y chileno (Values associated with physical-sports practice during middle childhood and adolescence: a multi-case st. Retos. 45:96-103. 2022 Warm-Up and Handgrip Strength in Physically Inactive Chilean Older Females According to Baseline Nutritional Status. International Journal of Environmental Research and Public Health. 19:13335. 2022 Aprendizaje-servicio en contextos migratorios o culturalmente diversos: una revisión sistemática centrada en el campo de la Educación Física. Estudios pedagógicos (Valdivia). 47:43-59. 2021 Evaluación de competencias genéricas en profesores de Educación Física (Assessment of generic competences in physical education teachers). Retos. 43:521-532. 2021 Evaluación formativa en educación física y atención a la diversidad. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación. 12:169-186. 2020 Formar Profesores de Educación Física para la Justicia Social: Efectos del Aprendizaje-Servicio en Estudiantes Chilenos y Españoles. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. 9:29-47. 2020 Low indicators of personal and social development in Chilean schools are associated with unimproved academic performance: A national study. International Journal of Educational Research. 104:101651. 2020 Anthropometric Characteristics of Female and Male Athletes Bear A Different Effect on Fitness. Asian Journal of Sports Medicine. 10. 2019 Efectos de un programa de aprendizaje servicio para el desarrollo de prosocialidad y actitudes positivas hacia la inmigración en educación física. PUBLICACIONES. 49:127-144. 2019 Psychological well-being related to screen time, physical activity after school, and weight status in Chilean schoolchildren. Nutrición Hospitalaria. 2019 School and Sport as “Epistemicic Ludic” in the Abya Yala Cultures. Cultura_Ciencia_Deporte. 14:61-69. 2019 Efectos de la Aplicación de un Sistema de Evaluación Formativa en la Autopercepción de Competencias Adquiridas en Formación Inicial del Profesorado. Estudios pedagógicos (Valdivia). 44:55-77. 2018 Relación entre salud y deporte escolar desde una perspectiva intercultural, un estudio multicaso. Revista de la Facultad de Medicina. 66:37-43. 2018 Relación entre sobrepeso, obesidad y niveles de autoestima en escolares (Relation between overweight, obesity, and self-esteem levels in schoolchildren). Retos. 67-70. 2018 Teaching for understanding and school sport: a study in an intercultural context and situation of social risk / Enseñanza para la comprensión y deporte escolar: un estudio en contexto intercultural y situación de riesgo social. Infancia y Aprendizaje. 41:491-535. 2018 Globalización económica, postmodernidad y sistema educativo: contradicciones y alternativas desde una Educación Física crítica. Estudios pedagógicos (Valdivia). 43:103-117. 2017 ¿Hay evaluación formativa y compartida en formación inicial del profesorado en Chile? Percepción de alumnado, profesorado y egresados de una universidad. Psychology, Society, & Education. 9:227. 2017
Resumen de investigación FONDECYT INICIACIONAño de concurso: 2020FONDECYT REGULAR Año de concurso: 2023
investigador principal en Formación de profesores para contextos de inmigración: una propuesta de investigación - acción participativa para el desarrollo de la competencia intercultural en estudiantes de educación física. FONDECYT INICIACION 11201036 2020 - 2023
coinvestigador principal en Cuándo cambia la normativa de la escuela también debe hacerlo la formación docente? Impacto del nuevo decreto evaluación, calificación y promoción escolar en la preparación de los/las futuros/as profesores/as de educación física. FONDECYT REGULAR 1230609 2023 - 2027